Надеждата и опита

Развитие на зрението

Posted on: март 16, 2011

За проверка на зрението бях намерила приложни тестове, например да проверим от какво разстояние ще познае приближаващ човек, да познава определена картинка сред други предмети, да забелязва прашинките по пода, движещите се бобулечки. За бубулечките трябваше да й помогна в началото, но след като веднъж ги видя, винаги ги гонеше. Дъщеря ми е имала ретинопатия на недоносеното и аз често си мислех за очите. Тя беше много сензорна и трудно щеше да издържи преглед. За това в периода след 1-та до 6-тата година не сме ходили на очен лекар, а и не беше наложително.

Наблюдавайки детето в годините се замислих, че зрението е повече от виждане. На първата биохимична конферениця доктор Усман спомена, че проблем с лошо следене на обекти, може да означава не добре развито зрение. Пет годишната ми тогава дъщеря тъкмо срещаше големи затруднения с оцветяването, а учителките в детската градина го намираха за много необичайно. Опитахме се да пробваме традиционна терапия, обясняваха ми, че това е координация око-ръка, но изглежда повече се работеше за ръката.

Защо да гледаме само в картинки

Друга особеност, която ми направи впечатление към 5-тата година, беше схващането, че децата с евентуални проблеми се нуждаят от визуален помощник /картиники/ за да могат да разбират, да учат, да разказват. Картинките са били много важни при нашите начални и средни терапии, бяхме ги използвали от 2 до 5 години – три години време. Но ако ние не стимулираме представите на детето, то няма да се научи да мисли без помоща на картинки. Не ми се искаше да лишавам дъщеря ми от възможността поне да опита да си представя. Реших, че окото има значение и за тази особеност, все пак то първо вижда.

Трудностите в разграничаването, първите рисунки река, полянка, мрежа с квадрадчета

Дъщеря ми много трудно се научи да разграничава обектите. Около 3 годишна възраст децата започват да оцветяват. Аз изчаках малко след 4-тата години, оцветяването беше само драсканици, не можеше да различи границите са рисунката. За оцветяването бях направила ето тази картинка, която наричах „река” и дълго обяснявах, че се оцветява от тук-до тук, до бреговете на реката. Бях направила и подобна полянка и мрежа с големи квадратчета и да слага по един символ вътре. Помогнаха и сайтовете с автоматично оцветяване, като ocveti.com

Окото се развива

Всичко това сега ми говори, че е окото се е развивало и се е нагаждало. Ретината се развива до седмата година и окото прави повече от това да вижда. Позачетох се, дали развитието на окото може да се подпомогне с витамини, често се споменаваше витамин А и омегите, антиоксиданти. Давах няколко вида добавки, продължавах да развивам графичните умения и да се надявам.

Особености – гледа с ляво, пише с дясно

Към края на 2010 година видях една особеност, че пише с дясната ръка, а като подам далекоглед го слага на лявото око. Имаше водеща дясна ръка и ляво око. Вече беше готова за преглед и лекарят откри астигматъзъм -1,5 на дясното око. Той откри и друга особеност, че не събира много добре образа от двете очи. Предстои ми още да изучавам какви са тези особености, направихме очила, но тя казва, че не вижда с тях. А без очила вече се справя много добре със задачите си и се чудя дали да настоявам да ги носи.

Какви игри развиват зрението

Започнах да чета за очите и попаднах на две алтернативни книги за сваляне но очилата. Книгите са „Живот без очила”, автор Лео Ангарт и „Как да свалим очилата за 7 дни“, автор Светлана Троцкая. Ето идеи за игри от книгите:

-хвърляне на топка
-боулинг
-билярд
-игра домино
-работа с редове
-работа с таблици

И още игри от моят опит

-да сгъва лист на две съвпадащи части
-да следи влакче с релси като осморка, влакчето се движи непрекъснато, тази игра е подходяща за деца 2-4 годишна възраст
-да играе на влакче с писти, тук може да се състезават, изравняват, следят, за деца над 4-6 годишна възраст

-една игра, измислена от нас: капак от кош за играчки, детето движи капака, така че топчетата да обикалят целият кръг

-със същият капак се поставят основите на умножението

-да гледа и казва кой е номера е приближаващ трамвай
-да чете табели, докато се движим в кола
-да бере цветя с по-дълги дръжки. Особено я затруднява, ако цветята са на храст и трябва да намери коя дръжка, но кое цвете е.
-игра с хилка и топче

Дадох си сметка, че голяма част от заниманията за Физическа подготовка развиват и зрението.

Преди няколко дни реших да напиша в гоогле autism vision problem. Аутизмът е най-добре рехабилитираната детска психическа особеност. Попаднах на интересни линкове за vision therapy. Изглежда тази вижън терапия има нещо общо с упражненията от моите книги.

Това е един линк с разкази на родители – http://www.visiontherapystories.org/vision_autism.html
Temple Grandin, споменава в последната си книга за нуждата аутистите да се преглеждат при очен специалист и вижън трехабилитация – http://www.visionhelp.com/vh_autism_04.html
В този линк са обяснени много добре особеностите и защо може би част от проблемите идват от лошо виждане – http://visionlearningcenter.com/adhd-autism/

Преди време имах приятелска среща с едно дете със средна степен на аутизъм и ми направи впечатление, че то много бързо изпуска предмет от погледа си. Това дете като чели виждаше само напред и при най-малко изместване на предмета, го изпускаше от поглед. Сега си мисля, че може би има има нещо общо с описаното в линковете за вижън особеностите. А наскоро в парка видях малко дете в количка на видима възраст 11-13 месеца. Детето ни фиксира с поглед, ние го подминахме, а очите му ни следваха през цялото време. Следенено с поглед е един от основните тестове за бебета, изглежда важен.

Потърсих и в youtube клипове, попаднах на този клип, от който могат да се вземат доста идеи за занимания в къщи. Идеите започват след първата минута

–––––––––––––
Възможно е описаното в тази статия да е спомогнала за резултатите по писане, показани тук и тук. Разбира се имаме още работа, упражненията за отличен са по скоро изключение, но се надявам да има още подобрение.

Blog Stats

  • 125,772 hits
%d bloggers like this: