Надеждата и опита

Първа биохимична конференция по проблемите на аутизма

Posted on: юни 30, 2010

  • In: Развитие | Uncategorized
  • Comments Off on Първа биохимична конференция по проблемите на аутизма

В края на месец януари 2010 се проведе първата у нас DAN конференция по проблемите на аутизма, акцентираща на биохимичния подход при третиране на състоянието. Лектори бяха Dr. Anju Usman, една от първите ДАН лекари в света и Dr. Arthur Krigsman, който е гастроентеролог, работещ основно с деца от аутистичния спектър. Конференцията беше организирана от център „Тацитус”.

Терапевтирали сме нашето дете със способи, които се прилагат при деца с аутизъм или сензорно интегративна дисфункция. От детската клиника „Свети Никола” ни бяха казали, че няма генерализирано разстройство, но аз не бях спокойна, защото детето на 5 години беше с недобре развит говор и имаше аутистични признаци. И тъй като бяхме опитали почти всички терапии в София, те бяха дали резултати, но пак беше останало нещо малко… Много се надявах да открия „Още едно парче в пъзела на детското развитие” и това да помогне на детето.

От първият лектор Dr. Anju Usman се впечатлих от познанията за добавките, витамини, минерали, аминокиселини, и как те влияат на децата. За всяка особеност на детето се дава определен витамин или минерал. Даже е важно и съотношението им в организма. Тези нутритиенти са изучени от години от медицината и слушах с интерес.

Dr. Anju Usman изреди почти всички познати витамини и минерали, обясняваше подробно за омегите и DHA. Препоръчва да се дават омега-3 от риби, а не от студено пресовани масла. В рибеното масло се съдържа DHA, най-важната мазнина за мозъка, а когато приемаме омега-3 от растителни източници, организма трябва сам да извлече DHA от студено пресованото масло. Важно е децата да я получават в чист вид, защото е най-лесно усвоима. Говореше за цикъл на Крепс и микро разстройства в него. Имаше много съвети как да освободим децата от скритите токсини.

Най-голямо впечатление ми направи споменаването на витамин А като много важен, когато детето не следи с поглед и за координацията на очите и другите органи. И още, че витамин Е помагал при 95% от проблемите с проговарянето, свързани с диспраксията.

Преценката какво да се даде на детето се прави след като се наблюдава реакцията му към определени дразнители и се правят изследвания. И ДАН лекарите работят в сътрудничество с други специалисти. Разбрах, че детето се стабилизира от 2 страни – здрав организъм и знания с обучителни терапии. И ДАН лекарите отговарят за здравият организъм. Ето тук има е една от лекциите на доктор Усман, подобна на тази на семинара.

От лекцията на гастроентеролога Dr.Arthur Krigsman научих, че симптомите разстройство, запек, самонараняване, бъркане в устата, безсъние, лягане на пода, притискане на корема в предмети, търкане, безапетитие, повръщане, спане във странни пози /със свити крака/ могат да са признаци на сериозни колити или други заболявания в хранопровода, което влияе на характера и способността за учене. Гастроентерологът каза: „ако работите няколко месеца с опитен терапевт и той ви каже, че не постига очакваните резултати, проверете корема“.

Лекарят показа и много сериозни резултати и снимки от лигавицата на стомаха при пациенти с тежки форми на аутизъм. Показа, че пациентите често вият от болка, но никой не се сеща, че ги боли корема, а си мислят, че е от проблеми с главата им. Ето това е сайта на клиниката, където работи доктор Кригсман.

Аз се впечатлих, че този лекар изучава храносмилателната система на деца в ранна възраст 1-5 години. Една вечер, когато детето беше около 2 години, отидохме в Пирогов, защото получи силни болки в корема. Лекарят заключи, че е от запек, сложи и една свещичка и ни изпрати на снимка. От ренгеновият кабинет ни изгониха, защото детето не искаше да седи мирно. И така нашата дъщеря си остана без адекватен преглед…

Струва ми се, че е много важно състоянието на стомаха още от бебешка възраст. При всички успехи на медицината и разнообразието от млека и добавки, родителите не трябва да се примиряват, че прекомерните колики, повръщането, неспокойствието са от лош късмет на детето. Най-често това са медицински симптоми и е добре да се лекуват. Може би децата трябва да се захранват с по-бавно включване на нови храни и избягване на алергени поне до 3-4 годишна възраст.

Слушах през цялото време много внимателно лекторите и се удивлявах, че чувах тази безценна информация. Огромни благодарности на Мина Ламбовски и екипа на център „Тацитус” за проявата. Мисля, че много семейства могат да намерят още една надежда с този подход и да направят крачки напред в състоянието на детето си.

Моят опит

Повече от 10 години съм се интересувала от витамините. Преди няколко дни видях, че една от първите ми книги за витамините е от 1997 година „Библия на витамините“, автор Ърл Миндъл. По едно време дори се чудех защо го правя – не гонех вечна младост… Но както казва една моя позната „Няма случайни неща“. Чутото на конференцията не беше съвсем ново за мен, а ми оформи представата за влиянието им върху децата и ми даде увереност да пробвам.

След края на семинара бях твърдо решена да видя какво е съотношението на основните витамини и минерали в дневното меню на детето. Нали човек усвоява това, което приема. На пръв поглед детето ядеше съвсем приемлива храна – месо, яйца, сирене, хляб, плодове и зеленчуци. Вярно е, че не покриваше нормата 5 порции плодове и зеленчуци на ден, но все се стараех да ги докара до поне до 3. Една порция е колкото юмрука на детето.

Разрових различни таблици с хранителни стойности, и с адекватни и максимално допустими стойности на дневен прием на нутритиенти. Специално внимание исках да отделя на витамини А и Е, защото ми се стори, че тези основни витамини са точно за нашите особености. Подходих малко обобщаващо към изчисленията – например един ден ядеше супа топчета, друг кюфтета, трети мусака, но мляното месо в тези ястие е приблизително еднакво, около 50-70 грама месо. За изчисленията ползвах основно този сайт – http://www.nutritiondata.com/

Анализ
Когато гледах за пръв път стойностите за хранителният прием си мислех, че той е еднакъв за възрастни и деца над 4 години. Според http://www.nutritiondata.com/, детето приемаше 30-40% от необходимата дневна доза. От някои витамини и минерали си набавяше 100 % от необходимана дневна доза / и то за възрастни/, т.е комбинираните витамини не са много подходящи. И аз веднага се заех да попълня липсите, като си мислех, че детето има дефицит. Докато пишех статията сравних по-добре с други източници, където дневните дози са разделени по възрастови групи и установих, че детото е приемало препоръчителните дневни дози за нейната възраст. Стойностите са посочени в Наредбата на министерство на здравеопазването или от тук се четат по-лесно. Това объркване ме накара да действам бързо в началото. Ако бях осъзнала, че детето приема 100% от нужните вещества според българската таблица за възраст 4-7 години, нямаше да опитам. Малката грешка може би е била нашата стъпка напред.
Трябва да се отчита, че всеки витамин взаимодейства с друг витамин или минерал, за това не трябва да се дават екстремно високи дози от определен витамин. Стремях се това, което довнасям и това, което детето приема с храната да е около 70-80% от максимално допустимият прием за възраст 4-7 години.
Най-важният извод, който направих тези дни е, че когато става въпрос за терапия, витамините помагат дори и детето да се храни пълноценно.

Действие
Една седмица след семинара купих продукти на Солгар. На ДАН конференцията д-р Усман препоръча тази марка като добра и намираща се на нашия пазар.
витамини А /давах по половин таблетка/
витамин Е,
полезни чревни бактерии за деца. Моля вижте и страницата Добавки зо по нови мнения
качествено рибено масло за деца
Два месеца давах витамините всеки ден, без почивните дни. Рибеното масло го забелязах по-късно и започнах да го давам 30 дни след другите добавки. После още 2 месеца давах добавките през ден или през 2 дни. Тъй като през зимата ни е трудно да ходим на логопед, сменяхме и градината, не сме имали специални занимания.

Имаше някои неща, които ме озадачаваха и се чудех как да ги преодолеем. Първото от тях беше, че на около 3,5 години дадох на дъщеря ми душа в банята и й казах да си измие зъбите, като предполагах, че ще направи някаква игра с него, да се мокри по лицето. Бях виждала в болницата по ДЦП, че на някои деца им правят подобни душове и реших да импровизирам. Тя обаче си намери друга игра – затискаше душа с уста, така седеше по около 15-20 секунди и цялата вода отиваше вътре в устата, тя не я гълташе, а си дигаше главата, за да поеме въздух и после пак. Като влизахме в банята и тя бързаше да дръпне душа и започваше да притиска водата. Това продължаваше година и половина.

Аз дълго си мислех, че това е някаква игра, но веднъж опитах на мен и много ме гъделичка, това ме наведе на мисълта, че има понижена чувствителност и това е вид стимулиране. Имаше и други страностти, например даваше ми да й бъркам в носа и си чистех всичко вътре. А говора беше с по една дума, горе-долу адекватно. Знаеше и реплики от филми и тях ги казваше свободно. Това го бяхме постигнали с логопедична работа и съм благодарна на специалистите, които обучиха и детето, и мен до това положение.

По това време намерих теста на Бине-Терман, че дете между 4 и 5 години трябва да може да повтори 4 цифри. Ето как се прави:

Повтаряне на 4 числа: “ Аз ще ти кажа числа, а ти ще ги повториш. Искаш
ли? (Експериментаторът прочита всяко число за 1 секунда.)“
а. 4-7-3-9;
b. 2-8-5-4;
с. 7-2-6-1;.
Дъщеря ми /на пет години и няколко месеца тогава/ и до 2 числа не ги докарваше. Разбира се единият вариант беше да не може да помни, но се съмнявах и реших, че може би и е трудно да говори толкова дълго време.

И в края на приема тя вече не можеше да търпи струята вода, пробваше, но си вдигаше главата. Не ми даваше да й бъркам в носа и започна да повтаря 3 цифри една след друга. Имаше една официална блуза с високи къдрички около врата, все се чудех как я търпи, през май месец вече не я търпеше. Интересно е, че и сега пробва да направи играта с душа, но ми казва, че като малка е можела, сега вече не може. Възможно е това да е ефекта на витамин Е.
И също си подобри графичните умения, писането и оцветяването, което отдавам на развитието на зрението чрез добавянето на вит А. През това време, дядо й и аз, я занимавахме всеки ден по 2 часа с обучителни игри за нейната възраст и правехме упражнения за физическа подготовка

Не ви препоръчвам да давате на своя глава добавки, винаги е по-добре да се консултирате със специалист. Проучвала съм и повечето от билковите добавки и сиропи съдържат в много малка степен нужните витамини и минерали, в такава степен, че да не ви навредят и съответно няма и да помогнат. Много е важно и да се обмисли какво не му достига на детето. В център „Тацитус“ могат да ви насочат, къде у нас и в чужбина може да направите по-прецизни изследвания. Може би диетолог или друг специалист същи би могъл да помогне при изчисляването на приеманите нутритиенти. При еднообразното хранене на по-чувствителните деца, изглежда важно да се следи и какво приемат. А се убедих, че добавянето на малко допълнителни количества нутритиенти, подобрява състоянието.

Считам, че биохимичният подход е едно липсващо звено в подобряване състоянието на децата. Имах късмета да отида на тази конференция и да науча всичко това. Все пак е нова информация, така че ще се наложи да продължа да чета🙂
Вижте и статията Втора биохимична конференция

Blog Stats

  • 125,772 hits
%d bloggers like this: