Надеждата и опита

Игри за развитие на говора

Posted on: април 28, 2010

Животните

До 2 годишна възраст детето не подражаваше на нито едно животно, бях правила опити да научи поне куче и коте как казват. Логопедът ме насърчи да бъда по-настоятелна, показа ми доста забравени от мен звукове.
На снимката са част от животните, които показвах ежедневно. Учехме около 10 животни едновременно и когато беше научила добре някое животно, вкарвах друго. Сядахме една срещу друга, показвах животното, казвах звука, изчаквах 4-5 секунди и давах животното в ръката, опитвах се да я накарам да повтаря. В началото се съпротивляваше, но постепенно започна да свиква.

Изглежда е важно това, че детето пипа животното и така си създава представа за определен предмет и го свързва със звук. Бях се опитвала да показвам животните в книжки, но ми беше много трудно и го оставих го в графа „още едно нещо, към което няма интерес”. А с малките фигурки и малко помощ от специалистите успях.

Най-разпространените имитации са куче, котка, овца, коза, крава, пате, петел, кокошка, пиле. Ето и още няколко, за които се сещаме по-рядко:

Бухал – Буу-бу
Дракон – Фуу-Фу /като хвърляне на огън/
Змия – С-сссс
Крокодил – Ам-ам
Вълк – У-уууу
Жаба – Ква-ква
Магаре – Иъ-Иъ
Кон – Тц-Тц /това е едно движение с езика, което ще се сетите как точно се прави/
Пуйка – Гулю-Гулю
Заек – мърдаме мустак, както прави зайчето
Ежко Бежко тича – туп-туп
Мишка – Цър
Пчела – З-зззззз
Гълъб – гу-гу
Врабче – чик-чирик

Духови музикални играчки и други занимания, свързани с дишането

Това са не са сложни игри, а с научаването им, детето ще подобри говора. Пиша ги по етапа на овладяване от моето детето. Всяко дете е различно и може да се започне с нещо друго.

Свирка с топче /като на футболен мач или учител по физкултура / . Интереса й се появи от музикалните ни занимания при една песен за влакчето, дете-машинист с подходяща шапка, и всички деца със свирки. После много тренирахме в къщи, имахме няколко свирки, подобни на тези.

Детска флейта и тромпет – Ето пример за флейтата, нашата от много употреба я няма вече. А тромпета и част от другите музикални инструменти, можете да видите тук.

Хармоника и бърдуче – тези инструменти са в процес на овладяване. Бърдучето може да приемем, че развива и фантазията, и миналото лято не можах да обясня за какво е. Всеки път чувах „Дай си ми чайничето-ооо”. Хармониката я научи през тази зима, а бърдучето ще пробвам през по-топлите дни.

Сапунени балони – една игра , за която мога да напиша поема.
Първо я използвах за ориентиране – балоните са пред теб, сега за зад теб, над теб, падат отгоре като дъжд. Пусках балоните около детето, казвах посоката, така че то да разбере смисъла.
После карах детето да пука балоните с пръстче и да казва „Пук”. Така се развива координацията ръка-око и се продуцира „Пук” .
Следващата стъпка беше сама да прави балоните. С балоните започнахме да се занимаваме около 2 годишна възраст, а се научи да ги прави сама на 4 години. Имаше един неприятен период, в който много бързо разливаше течността, защото й беше трудно да координира ръцете.

Голяма кръгла свещ
Дъщеря ми я оприличи на торта, след няколко месеца тренировки и стана забавно да духа тортата и преди четвъртият рожден ден се научи да гаси свещта.

Ехо микрофон
Видях го при заниманията ни със специалистите. И намерих такъв микрофон в един малък магазин за играчки, забутан в ъгъла. Много полезен инструмент. Без батерии и когато детето каже нещо, микрофона го повтаря като ехо. Нашият вече го няма, така че не мога да го снимам. Беше на фирма Симба.

Артикулационни упражнения
Имам книгата на Екатерина Тодорова „Артикулационни нарушения”. Още в началото на книгата авторката обяснява, че „гукането” и ”бърборенето” са изключително важни за развитието на артикулационният праксис или с други думи гимнастика, която е основополагаща за говора.
Ето един цитат от книгата:
„Много често говорните нарушения са обусловени от една по-обща моторна незрялост или са съпътствани от особености в развитието и употребата на различни жестове и мимики, имат важна роля за процеса на комуникация и са функционално обвързани с говорната и езиковата изява. В тези случаи праксисната тренировка изисква не само упражнения за развитие на артикулационните органи, но и развитие на движението на главата, лицевата и мимическата мускулатура, координацията и баланса на цялото тяло”.

В книгата има няколко страници с упражнения и лесно можете да ги приспособите за възрастта на детето. Дори на тази ранна възраст е най-лесно да ги прилагате под формата на игра – например часовника прави „тик-так” и главата се накланя на ляво и дясно. В приказки показваме мимиките и стимулираме детето да ги имитира. Вечер при миене на зъбите разхождаше водата от една буза до друга.
В клиповете към системамата Baby Sign Languag ще намерите още доста идеи. Към много от българските детски песнички има подобна мини пантомима.

За възрастта над 4-5 години в книгата има много примери за думи и изречения, с които се тренират звуковете. Например в папката за втора група в детската им градина, за автоматизиране на звука „З“ е предложено изречението „Здравко бере здравец и го подарява на Здравка“. Дъщеря ми не можеше да го каже.
А от книгата „Артикулационни нарушения“ изреченията „Зелето е зелено“, „Змеят е приказен герой“, „Знамето е на върха“, „Зоя и Симо стигнаха до езерото“ имаха много по-голям успех.

И накрая за десерт

При моето дете десертът беше нещо като тест – първоначално махаше ядките с език или въобще отказваше да го опита, а когато започна да го яде, напредъкът в говора беше осезателен.

Етикети:

Blog Stats

  • 125,772 hits
%d bloggers like this: